Vanaf 1 juli dit jaar kunnen particulieren subsidie krijgen bij aanschaf van een nieuwe en gebruikte elektrische auto. De subsidie voor een nieuwe elektrische auto wordt 4000 euro. Voor een gebruikte is de hoogte van de subsidie 2000 euro, zo luidt aldus een wetsvoorstel.
De regeling staat nog niet definitief vast. De regeling zal naar verwachting in mei of juni 2020 worden vastgesteld.
De subsidie voor particuliere rijders is de tegenhanger voor de subsidie in de vorm van de lage bijtelling die geldt voor zakelijke rijders. Voorwaarde voor de subsidie is dan ook dat de auto niet tot het ondernemingsvermogen mag worden gerekend.
De subsidie voor een nieuwe elektrische auto gaat 4000 euro bedragen. Voor een gebruikte geldt een subsidie van 2000 euro. De subsidie geldt alleen voor elektrische auto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen 12000 euro en 45000 euro en een actieradius van minstens 120 kilometer.
Voorwaarde is dat de auto enkele jaren bij een Nederlandse eigenaar blijft. Daarom moet een deel van de subsidie worden terugbetaald als de auto binnen drie jaar weer verkocht wordt. Wie een auto leaset, krijgt de subsidie maandelijks uitbetaald. Bij beëindiging van het leasecontract binnen vier jaar, stopt ook de subsidie.
Particulieren kunnen slechts één keer subsidie aanvragen. Subsidie kan alleen worden verkregen bij aanschaf of lease via een erkend bedrijf.
De subsidie op nieuwe auto’s wordt de komende jaren wel afgebouwd, tot 2550 euro in 2025. Die op gebruikte auto’s blijft tot en met 2024 op 2000 euro gehandhaafd.
Naast bovengenoemde subsidie is met de brancheorganisatie BOVAG de afspraak gemaakt dat er een uniforme batterijcheck komt. Deze is bedoeld om kopers bij aanschaf van een elektrische auto meer zekerheid te geven over de staat van de batterij.
Heeft u vragen over de subsidie op elektrische auto’s, neem dan contact met ons op.
Bron: SRA – Publicatiedatum: 24-04-2020